LINK
Hvad
siger NT selv?
Vi
får desværre ikke en indholdsfortegnelse over NT i slutningen af
Johannes’ Åbenbaring. Det havde gjort det betydeligt mere enkelt
at svare på spørgsmålet om, hvorfor NT består af netop de 27
bøger, som vi finder i vores danske oversættelse af Bibelen. Denne
tavshed betyder dog ikke, at vi er overladt til tilfældighedernes
vilkårlige spil. Dertil er sagen også alt for vigtig.
Jesus
lovede i sin afskedstale til disciplene skærtorsdag aften, at han
ville sende Talsmanden (Helligånden) til at vejlede dem til hele
sandheden (Joh 14,26; 16,13). NT er skrevet som en særlig opfyldelse
af disse ord til apostlene.
Allerede i NT har vi vidnesbyrd om,
at man i menighedens gudstjeneste brugte dele af
Jesus-overleveringen, før den blev skrevet ned i evangelierne; se
bl.a 1 Kor 7,10; 11,26; 12,25; 15,3-4. Vi har også et par
henvisninger i NT til andre NT-skrifter på linje med GT. Det drejer
sig om 2 Pet 3,15f, som omtaler Paulus’ breve, og 1 Tim 5,18, som
henviser til Luk 10,7. Men ellers er NT’s vidnesbyrd om hvilke
skrifter, som hører med, sparsomt.
Autoritet
går forud for kanon
Samlingen
af NT’s skrifter beskrives nogle gange således, at de bøger, som
kom med i NT, dermed fik guddommelig autoritet. Men det er en
misforståelse. Det forholdt sig lige omvendt. Det var de bøger, der
havde guddommelig autoritet, som kom med i NT’s kanon. Den
udskillelsesproces, som førte til samlingen af NT’s skrifter, var
en udkrystalisering af, hvilke skrifter som allerede i udgangspunktet
havde apostolsk autoritet og dermed var bærere af Jesu egen
autoritet. Den guddommelige autoritet kom først, derefter en plads
på listen over NT’s bøger.
Efter
apostlenes død
I
60-erne e.Kr. blev behovet for at få overleveringen om Jesu liv
skrevet ned mere og mere påtrængende, fordi øjenvidnerne blev
gamle og nogle begyndte at dø. I begyndelsen af det 2. århundrede
blev de fire evangelier nok samlet, og fra nu af henvises der til
evangeliet ifølge Matthæus, ifølge Markus osv.
Allerede i
slutningen af 1. århundrede fandt der sandsynligvis en lignende
samling sted af Paulus’ breve. De kom til at bære overskriften
‘apostelen’ med tilføjelsen til galaterne, til romerne
osv.
Apostlenes Gerninger hørte oprindeligt sammen med
Lukasevangeliet som det andet bind af Lukas’ værk, men da Lukas
blev en del af evangeliet, blev de to bind fra Lukas’ hånd
adskilt. Apostlenes Gerninger beholdt dog naturligt den samme
autoritet og anerkendelse som Lukasevangeliet. Dette skrift kom til
at spille en vigtig rolle som bindeled mellem evangeliet og samlingen
af Paulus’ breve.
Hos de såkaldte apostolske fædre, som er
en samling skrifter fra første halvdel af 2. århundrede, har vi et
stærkt vidnesbyrd om, at Paulus’ breve har nydt stor anerkendelse
i hele kirken. Der henvises også til evangeliet, men det er endnu
lidt uklart, om det er budskabet eller samlingen af de fire skrifter,
som hentydningen gælder.
Kætteren
Markion og kirkens svar
Omkring
140 e.Kr. kom der en lærer fra Lilleasien ved navn Markion til Rom.
Han samlede en så stor tilhængerskare, at de kirkelige ledere blev
nødt til at forholde sig til ham. Markion afviste helt GT og store
dele af NT, fordi han her kun fandt jødedom. Han lavede en liste
over den nye pagts skrifter, som indeholdt Lukasevangeliet uden
henvisningerne til GT og 10 af Paulus’ 13 breve i hans egen
redigerede udgave. Det er den tidligste egentlige liste over NT’s
bøger, som vi kender til. Markion var på den måde med til at
fremskynde den proces, som allerede var i gang i kirken, for at
klarlægge, hvilke skrifter som hørte med til NT. Kirkens svar til
Markion var, at ‘evangeliet’ indeholdt fire skrifter og ikke kun
ét, og at ‘apostelen’ indeholdt 13 breve og ikke kun 10.
Omkring
år 200 e.Kr. tegner der sig et billede af bred enighed i hele kirken
om hovedparten af NT’s indhold. Det drejer sig om fire evangelier,
Apostlenes Gerninger, alle Paulus’ 13 breve samt 1. Petersbrev, 1.
Johannesbrev og Åbenbaringen, som alle anerkendte som ægte
apostolske skrifter, der hører med til NT. Der var derimod uenighed
om seks af NT’s mindre skrifter nemlig: Hebræerbrevet, Jakobs og
Judas’ breve, 2. Petersbrev samt 2. og 3. Johannesbreve. Enkelte
andre skrifter fra det 2. århundrede overvejes af nogle, det
vigtigste hedder ‘Hyrden’ af Hermas. Disse andre skrifter kom dog
aldrig virkelig i betragtning, dertil var de affattet på for lang
afstand af aposteltiden.
Egentlige
kanon-lister
Fra
omkring 180 e.Kr. har vi den første egentlige liste over NT’s
bøger fra den rettroende kirkes hånd. Listen kaldes Muratorianum.
Denne liste indeholdt de fire evangelier, Apostlenes Gerninger, alle
Paulus’ 13 breve samt 1. og 2. Johannesbrev og Åbenbaringen. I
forhold til det NT, som vi kender i dag, er følgende bøger udeladt:
Hebræerbrevet, Jakobs Brev, begge Petersbrevene samt 3.
Johannesbrev. Endvidere nævnes, at et skrift fra det 2. århundrede,
som hed Peters Åbenbaring, hørte med.
Den næste egentlige
liste, vi kender til, er fra Origenes (o. 185-254 e.Kr.). Han
fortæller, at 22 af NT’s skrifter var almindeligt anerkendt på
hans tid, men at fem mindre breve var omdiskutterede, nemlig Jakob,
Judas, 2. Peter og 2. og 3. Johannes. Endvidere nævner han, at to
skrifter fra det 2. århundrede blev overvejet af nogle, nemlig
Hermas’ Hyrde og skriftet Didaché.
Den næste liste over NT’s
skrifter finder vi hos kirkehistorikeren Eusebius (265-340 e.Kr.).
Han anfører kun de 27 skrifter, som NT indeholder i dag, men nævner,
at de seks ovenfor nævnte er omdiskutterede. I perioden mellem 300
og 400 e.Kr. bliver diskussionen om de seks ‘små’ breve mindre
og mindre, men nogle stiller så til gengæld spørgsmålstegn ved
Johannes’ Åbenbaring, noget som ikke var sket før 300 e.Kr., og
som må tilskrives teologisk skepsis især over for omtalen af
tusindårsriget i Åb 20.
Første gang vi møder en liste med
præcis de skrifter, som NT indeholder i dag, er i biskop Athanasius
af Alexandrias påskebrev fra 367 e.Kr. Herefter klinger uenigheden
om de seks ‘små’ breve ud, og omkring 400 e.Kr. diskutteres
omfanget af NT ikke mere.
Kriterier
for en plads i kanon
Der
forelå visse kriterier, som var afgørende for, om et skrift kunne
anerkendes som en del af den nye pagts hellige skrifter. Disse
kriterier var vigtige for at hindre falske autoriteter i at komme ind
i den kristne menighed.
Det vigtigste kriterium var, at skriftet
skulle være apostolsk, det vil sige enten skrevet direkte af en
apostel eller af en fra apostlenes kreds. Til dette kriterium føjede
sig to underpunkter, nemlig alder og ret lære. Et udtryk for, om et
skrift var apostolsk, var nemlig, at det kunne føres tilbage til
apostlenes tid, og at det klart gav udtryk for apostlenes lære. Når
Hebræerbrevet var omdiskuteret, skyldes det uvidenhed om, hvem
forfatteren var, fordi det ikke er angivet direkte i brevet. Brevets
oprindelige modtagere har vidst det, men det er blevet glemt for
eftertiden, og man har manglet sikkerhed for, hvem fra apostlenes
kreds det stammede fra.
Det andet store kriterium var
udbredelse. For at blive anerkendt skulle skriftet være kendt i hele
kirken og brugt ved menighedens gudstjenester. Dette er sikkert
grunden til, at de små breve ikke uden videre fandt vej til NT’s
kanon. De var ganske enkelt ikke tilstrækkeligt kendt i hele kirken,
selvom de var apostolske.
Nogle
konklusioner
Jesus
har ikke givet os en direkte åbenbaring, hvor han fortæller, hvilke
skrifter der hører med til NT. Men det betyder ikke, at vi ikke kan
sige noget.
For det første må vi understrege, at det er Jesu
egen autoritet, som er den kristne menigheds øverste og dybest set
eneste autoritet. Denne autoritet har Jesus overdraget til sine
apostle. Jesu autoritet er ikke alene knyttet til den mundtlige
overlevering af hans liv og lære, men også til apostlenes skrifter,
som er den nye pagts hellige skrifter. Kanonprocessen er en
udkrystalisering af de skrifter, som allerede havde guddommelig
autoritet. Denne udskillelse af, hvilke skrifter som hører med til
NT’s hellige skrifter, skal sikre at kirken ikke kommer til at
bygge på en falsk autoritet.
Skal vi prøve at konkludere, kan
det være gavnligt at skelne mellem historiske og teologiske
konklusioner.
Ud fra en historisk betragtning er NT’s
kanonproces afsluttet. Der vil ikke komme flere skrifter til, og
ingen vil kunne tage nogle ud. Langt den største del af NT hører
historisk set indiskutabelt med til NT, nemlig 21 af de 27 skrifter.
Om de sidste 6 mindre skrifter gælder, at de ikke hører med til
kanon med samme historiske ret som de øvrige 21, men at de dog
alligevel kom med. Vi kan også ud fra et historisk perspektiv sige,
at ingen skrifter, som i dag ikke er med i NT, kan påberåbe sig en
historisk ret til at være med.
Men alt er ikke sagt med de
historiske konklusioner; de teologiske er nok så vigtige om end lidt
mere uhåndterlige. For det første må vi konstatere, at vi ikke har
et ord fra Jesus om, hvilke skrifter der hører med til NT. Derfor er
NT i modsætning til GT i princippet en uafsluttet kanon. Når det er
sagt, er der tre forhold, som hører med i vurderingen af NT’s
kanon.
For det første gennemløb NT’s kanonproces et forløb
svarende til det, som GT gennemløb, og Jesus har tilsyneladende
intet at indvende mod GT’s kanon. Vi kan derfor ikke have nogle
indvendinger mod, at NT tager form gennem en historisk
udkrystaliseringsproces.
For det andet peger Jesus i sit løfte
om Helligånden fremad, og det er nærliggende at regne med Åndens
vejledning til hele sandheden også i den proces, som udskilte de
skrifter, der var bærere af Guds egen autorietet (Joh 14,26;
16,13).
Endelig bør vi også regne med, at Guds forsyn og
nidkærhed for sit ord (Jer 1,12) ikke ville tillade ham, der er
historiens herre, at lade hans kirke på jord kom til at bygge på en
autoritet, som ikke var fra ham selv.