LINK
En dag i foråret eller sommeren år 50 nåede en ensom jødisk rejsende frem til storbyen Korinth i Grækenland. Den rejsende var Paulus fra Tarsus.
Engang
havde han været berømt som den lovende discipel af datidens største
jødiske rabbiner, farisæernes leder Gamaliel i Jerusalem.
Men
da han stod på sletten foran provinshovedstaden Korinth med udsigt
mod det tunge, bombastiske Apollon-tempel, der knejsede midt i byen,
og den knudrede høj Akrokorinth bag byen, var der ikke meget
berømthed eller verdenserobrer over Paulus. Tværtimod.
Storbyen Korinth
Korinth
var rigtig stor. Det er usikkert, præcist hvor mange indbyggere byen
havde, da Paulus kom til den, men forskernes bud lyder på et sted
mellem 300.000 og 800.000.
Byen var et vigtigt handels- og
trafikknudepunkt. Den lå på den smalle langtange, der forbinder
halvøen Peloponnes med det græske fastland mod nord. Det gav den en
strategisk vigtig placering mellem det nordlige og sydlige
Grækenland.
Samtidig havde byen to havne: Lechaion ud mod den
Korinthiske Bugt mod nord og vest og Kenkreæ ved den Saroniske Bugt
mod øst (ApG 18,18). Skulle man fra Lilleasien til Rom, kunne man
skære en del af sejlturen ved at gå tværs over den smalle tange
ved Korinth. Mindre skibe blev trukket tværs over tangen på en
brolagt vej.
Det gamle Korinth var blevet ødelagt af romerne i
146 f.Kr. Men Julius Cæsar havde genopbygget byen som en romersk
koloni i år 44 f.Kr. Da Paulus kom til byen knapt 100 år senere,
var den for længst blevet gjort til hovedstad i den romerske provins
Akaja.
Som i de fleste andre større byer i Romerriget var der
også i Korinth en jødisk menighed. Byen havde mindst én synagoge,
som på Paulus’ tid blev ledt af synagogeforstanderen Krispus. I
ruinerne af det gamle Korinth er der fundet to rester fra en synagoge
i byen: et søjlehoved med syvarmede lysestager og en indskrift med
teksten »hebræernes synagoge«. Selv om indskriften sandsynligvis
er fra 300-tallet, er den et konkret vidnesbyrd om det jødiske
samfund i det antikke Korinth.
Det var denne travle storby med
romere, grækere, jøder og folk fra mange andre dele af Romerriget,
som Paulus den dag i år 50 for første gang gik ind i uden at vide,
hvad de næste to år skulle bringe.
Med frygt og bæven
De
sidste måneder i Paulus’ liv havde været dramatiske. Det var
begyndt med et natligt syn under Paulus’ anden missionsrejse. En
mand fra Makedonien havde i synet opfordret Paulus og hans ledsagere
til at rejse fra Lilleasien til Makedonien for at forkynde evangeliet
om Jesus. Paulus var overbevist om, at synet var et kald fra Gud, og
sejlede derfor straks til Makedonien for at bringe evangeliet til
Europa.
Men siden var den ene dramatiske begivenhed efter den
anden væltet ind over Paulus.
I Filippi havde Paulus og Silas
fået bank af en rasende folkemængde. De var blevet pisket med
»mange piskeslag« og til sidst kastet i fængsel. Efter et
jordskælv var de dog blevet løsladt og havde forladt den lille
gruppe mennesker i byen, der var kommet til tro på Jesus (ApG
16,12-40).
Næste by på ruten var den græske by Thessaloniki,
hovedstaden i provinsen Makedonien. På tre sabbatter førte Paulus
samtaler i byens synagoge, og adskillige jøder og gudfrygtige
hedninger kom til tro. Men så blev der også her uro og optøjer, og
Paulus og Silas måtte i al hast forlade byen midt om natten (ApG
17,1-10).
I Berøa blev Paulus og Silas godt modtaget af den
lokale jødiske menighed. Men modstandere fra Thessalonika kom til og
skabte uro blandt almindelige folk i byen. Igen måtte Paulus i alt
hast forlade en by, hvor han kun lige havde nået at plante
evangeliet, og hvor den nye menighed var svag og manglede oplæring.
Denne gang lod han dog Silas og Timotheus blive tilbage i byen (ApG
17,10-14).
Resultatet af begivenhederne i det nordlige
Grækenland var, at Paulus endte i Athen. Helt alene. Den skriftlærde
jøde Paulus gik nu alene rundt i den antikke, hedenske kulturs
hovedcenter. Opholdet i byen med de mange templer og de filosoferende
hedninger gjorde et stærkt indtryk på Paulus. Apostlenes Gerninger
fortæller, at han blev »meget oprørt over at se byen fuld af
afgudsbilleder«.
Men også uvisheden om, hvordan det gik de nye
troende tilbage i det nordlige Grækenland, pinte Paulus. Så da
Timotheus nåede frem til Athen, sendte Paulus ham straks tilbage til
Thessaloniki. (ApG 17,14-34; 1 Thess 2,17-3,5).
Oprevet over
hedenskabet og plaget af uro for de nye menigheder forlod Paulus
Athen og rejste mod vest til Korinth. Sidste gang han rejste ind i en
provinshovedstad – det var Thessaloniki – var det endt i optøjer
og en natlig flugt over hals og hoved. Hvordan ville det nu gå i
storbyen Korinth?
Det er ikke underligt, at Paulus var mærket
af de sidste måneders modstand og voldsomme oplevelser. Nogle år
senere beskrev Paulus selv sit første møde med Korinth på denne
måde: »Jeg optrådte hos jer i svaghed og med megen frygt og bæven«
(1 Kor 2,3).
Byen med Guds ’talstærke folk’
Måske
var det netop Paulus’ rystede sindstilstand ved ankomsten til
Korinth, der var årsag til, at Gud i et nyt nattesyn gav ham denne
opmuntrende forsikring: »Frygt ikke! Men tal, og ti ikke, for jeg er
med dig … jeg har et talstærkt folk i denne by« (ApG 18,10).
I
Korinth mødte Paulus ægteparret Akvila og Priskilla. De var også
jøder. De var også nyankomne til byen – efter at være blevet
forvist fra Rom. Og de var teltmagere, ligesom Paulus var det.
På
hverdagene arbejdede Paulus i Akvila og Priskillas teltmagerværksted.
På sabbatterne sad han i synagogen og argumenterede for, at Jesus
fra Nazaret virkelig var Israels længe ventede Messias.
Nogle
jøder og nogle af de gudfrygtige hedninger, der kom i synagogen, kom
til tro på Jesus. Blandt dem var synagogeforstanderen Krispus, som
Paulus selv døbte (ApG 18,8; 1 Kor 1,14).
Den jødiske menighed
blev splittet på spørgsmålet om Jesus, og Paulus og den nye
kristne menighed flyttede derfor fra synagogen ind i nabohuset, der
tilhørte en gudfrygtig hedning ved navn Titius Justus (ApG 18,7; han
er muligvis den samme som Gajus i Rom 16,23 og 1 Kor 1,14).
Efter
at Paulus havde opholdt sig godt et år i Korinth, fik byen i
sommeren år 51 en ny statholder ved navn Gallio. Han var bror til
den yngre Seneca, en kendt forfatter, politiker og filosof i Rom. En
gruppe jøder klagede over Paulus til Gallio. Offentlig rettergang
blev holdt på en høj stenplatform på det store torv midt i byen.
Platformen kan stadig ses i udgravningen af det antikke Korinth.
Gallio afviste blankt klagen. I hans øjne var der tale om en intern
jødisk strid om religion, og derfor ville han ikke blandes ind i den
(ApG 18,12-17).
Paulus boede i Korinth i halvandet til to år
(ApG 18,11 og 18). I denne periode skrev han de to breve til
menigheden i Thessaloniki, som han så brat havde måttet forlade.
I
foråret 52 forlod Paulus Korinth. Adskillige breve og et nyt kort
besøg i byen vidner om den nære kontakt, der var mellem Paulus og
menigheden i Korinth i de efterfølgende år.
Ved afslutningen
af den tredje missionsrejse kom Paulus igen til Korinth og blev der i
tre måneder (ApG 20,3; år 56 eller 57). Under dette ophold skrev
han Romerbrevet, inden han for sidste gang forlod byen med kurs mod
Jerusalem.
Lys over Paulus’ breve
Menigheden
i Korinth bestod af jøder, gudfrygtige (det vil sige hedninger, der
havde opgivet afgudsdyrkelsen og kom i synagogen) og hedninger. Mange
i menigheden kendte derfor Det Gamle Testamente. Det gør Paulus i
høj grad brug af i sine breve til menigheden, der er fulde af
citater og henvisninger til Det Gamle Testamente.
Et godt
eksempel er Paulus’ advarsel mod utugt blandt menighedens
medlemmer. For at illustrere, at der ikke må være plads til utugt i
menigheden, henviser Paulus til den jødiske påskefejring. Både
jøder og gudfrygtige hedninger i Korinth vidste jo, at en jødisk
familie i påskeugen renser sit hus fra alt syrnet brød.
Sådan
skal også en kristen menighed rense sig fra al utugt, skriver Paulus
til korintherne. Og så fortsætter han: »for også vort påskelam
er slagtet, Kristus« (1 Kor 5,6-8).
Folk i menigheden kendte
beretningen om israelitternes sidste nat i Egypten, hvor påskelammets
blod på dørstolperne reddede israelitterne fra døden. Sådan er
det med Messias, forkynder Paulus. Hans blodige død redder os fra
Guds vrede. Derfor skal vi leve uden utugt.
Netop
Korinther-menighedens blandede sammensætning af jøder og hedninger
må have givet Paulus anledning til at gennemtænke hele spørgsmålet
om Israels rolle efter Messias’ komme. Det er derfor ikke
underligt, at det er i Romerbrevet, som blev skrevet af Paulus under
hans sidste ophold i Korinth, at han giver sin grundigste redegørelse
for Israels plads i Guds frelsesplan og for forholdet mellem jøder
og hedninger (Rom 9-11).
Den ældste og mest dominerende bygning
i det Korinth, som Paulus kendte, var det store Apollon-tempel fra
550 f.Kr. Med sin alder og beliggenhed midt i byen over det store
torv havde det en forrang over alle de flotte bygninger, som romerne
havde bygget i de sidste hundrede år, før Paulus kom til byen.
Men
det var ikke Apollon-templet, der skulle give de kristne i Korinth
deres identitet. »Ved I ikke, at I er Guds tempel,« skriver Paulus
til dem (1 Kor 3,16). Den lille kristne menighed, der holdt til i
Titius Justus’ hus ved siden af synagogen, var det virkelige tempel
i Korinth. I denne skrøbelige menighed var den levende Gud tilstede
med al sin magt.
Korinths eksempel
Menigheden
i Korinth var ikke en mønstermenighed af »guldkristne« uden
problemer.
Her var intern splid og tilmed retssager mellem
menighedens medlemmer (1 Kor 1,10ff; 3; 6; 11,16). Her var utugt og
behov for ægteskabsvejledning (1 Kor 5 og 7). Der var usikkerhed om,
hvordan man skulle forholde sig til omgivelsernes hedenskab (1 Kor
8-10). Der var selvtilfredshed og overdreven stolthed (1 Kor 4,6ff;
5,2ff; 8,1ff). Og selv ved menighedens gudstjenester var der ballade,
og nogle blev berusede, mens andre var sultne (1 Kor 11,17ff).
Flere
alvorlige og irettesættende breve måtte Paulus skrive til dem. Men
på trods af alle manglerne var disse første kristne i Korinth Guds
menighed. Derfor skriver Paulus til dem, at han er overbevist om, at
Jesus vil »grundfæste jer til det sidste, så I ikke kan anklages
på vor Herre Jesu Kristi dag« (1 Kor 1,8).
Således blev
Korinth endnu et eksempel på, at Guds menighed af frelste syndere er
verdens største under.
Byen, som Paulus kom til nedtrykt og med
frygt og bæven, blev stedet hvor han lærte, at Guds magt udfoldes i
magtesløshed (2 Kor 12,9). Paulus’ svaghed og menighedens mange
mangler kunne ikke hindre, at Korinth blev et af de steder, hvor
evangeliet for alvor slog igennem. Både blandt jøder og hedninger.