LINK
Når ordet førstegrøden bliver brugt, så viser det hen til en høsttid.
I høsttiden høstes der både giftigt rajgræs og hvede på en gang.
Mat.13 24-30 Husbonden (Jesus) såede hveden og Djævelen såede rajgræsset. Husbondens tjenere spurgte om de ikke skulle samle rajgræsset fra, men fik et nej, for at I ikke, når I samler rajgræsset fra, skal rykke hveden op tillige med rajgræsset.
Når høsttiden kommer samles rajgræsset fra og brændes og hveden bringes hjem i Guds lade.
At der her er tale om menighedens situation, er der ikke nogen tvivl om. I menigheden gror der side om side både hvede og rajgræs. Og forskellen ser vi i Mat.13 40-43 " Ligesom nu rajgræsset samles fra og brændes i ild, således skal det ske ved verdens ende ( tidsalderens ende, som betyder ved menighedens afslutning og en ny tid begynder med Jesus Messias og Israel, som verdens hoved. ) Menneskesønnen skal sende sine engle ud, og de skal samle og fjerne fra hans rige ( menigheden, min kommentar) alle der frister andre til fald, og den som øver lovløshed, og de skal kaste dem i ildovnen, der skal der være gråd og tændersskæren. Det i parentes er tilføjet kommentar.
Her har vi et godt billede på rajgræsset i menigheden.
Peter omtaler dette rajgræs i menigheden. 2 Pet 2 13 -20 " De skal bedrages for den løn, de ville vinde ved deres uret. At svirre ved højlys dag anser de for en nydelse, disse skampletter og skændsels mennesker. De svælger i deres bedrageriske lyster, mens de frådser sammen med jer. Deres øjne er fulde af utugtigt begær og spejder uafladeligt efter synd, de lokker ubefæstede sjæle, de har hjertet opøvet i havesyge, forbandelsens børn som de er, de har forladt den lige vej og er faret vild ved at følge samme vej som Bileam, Beors søn, der gerne ville vinde løn ved sin uret, men blev vist til rette for sin overtrædelse: et umælende trældyr talte med menneskerøst og standsede profeten i hans afsind. De er vandløse kilder og tåger, som driver for stormen, dem venter mørke og mulm. Thi de taler overmodige, tomme ord og lokker i kødelig begær ved deres løsagtighed dem , som var lige ved at undslippe fra folk, der vandre i vildfarelse. De lover dem frihed, skønt de selv er trælle af fordærvelsen, thi træl er man af det, som man er bukket under for."
Peter skriver, at disse mennesker frådser sammen med menigheden. De befinder sig godt i menighedens midte. De tror sig frelste samtidig med, at de lever i syndes frihed. De lever på falsk nåde uden sand omvendelse. Jesus siger, at Djævelen har sået dem. Dem venter der en ildovn og gråd og tændersskæren.
Men helt anderledes er det med førstegrøden.
Mat.13-43 " Da skal de retfærdige stråle som solen i deres Faders rige. Den, som har øren, han høre"
De retfærdige er førstegrøden af høsten. Den bortrykkede menighed. Daniel omtaler denne situation.
Dan.12 2-3 " Og mange af dem, der sover under mulde, skal vågne, nogle til evigt liv, andre til skam, til evig afsky. De forstandige skal stråle som himmelhvælvingens glans, og de, der førte de mange til retfærdighed, skal lyse som stjerner evigt og altid."
En stjerne er jo en sol.
Her er forskellen på rajgræsset, som midt i menigheden lever syndens liv og fristede andre til fald og hveden - førstegrøden, som førte de mange til retfærdighed.
Jesus Kristus er den virkelige førstefødte.
Åb.1-5 Jesus Kristus det troværdige vidne, den førstefødte af de døde og den, der hersker over jordens konger. Ham, som elsker os og har løst os af vore synder med sit blod."
1 Kor.15 20-23 " Men nu er Kristus opstået fra de døde som en førstegrøde af de hensovede. Thi fordi døden er kommet ved et menneske, er også de dødes opstandelse kommet ved et menneske. Thi lige som alle dør i Adam, således skal også alle levendegøres i Kristus. Men hver i sit hold: som førstegrøde Kristus, dernæst ved Kristi komme de, som hører ham til."
Menigheden, hveden, hører med til de førstefødte i Kristus. Paulus kalder andet sted menigheden for Kristus. 1 Kor.12 12-13
Rom.8-29 " Thi dem, han forud har kendt, dem har han også forudbestemt til at blive hans Søns billede lige, så han kan være den førstefødte blandt mange brødre."
Det er det, hele øvelsen går ud på fra Guds side. Menigheden er indeholdt i Kristi opstandelse og den skal være Sønnens billede lige. Gud har forud kendt os, altså set det valg vi har gjort i forhold til hans Søn og derfor har han så også forudbestemt os til at være sønner.
2 Kor.6 17-18 " Derfor: Drag bort fra dem, og skil jer ud, siger Herren, og rør ej noget urent, så vil jeg tage imod jer og være jeres Fader, og I skal være mine sønner og døtre, siger Herren, den Almægtige."
Baggrunden for dette budskab er:
2 Kor.6-14 " Træk ikke i ulige åg med de vantro, thi hvad har retfærdighed og lovløshed med hinanden at skaffe? eller hvad fællesskab er der mellem lys og mørke."
Vi så jo lige før,at rajgræsset var de lovløse.
Vi kan ikke deltage i rajgræssets "frihed" til at leve tidsåndens liv. Vi må skille os ud om vi vil være med i blandt førstegrøden.
De der er i Kristus, førstegrøden, den førstefødte er bestemt til, at blive Guds Søns billede lige.
Ja Paulus skriver om menigheden af de førstefødte i Kristus.
Ef.2-6 " Ja, han har opvakt os med ham og givet os plads med ham i den himmelske verden, i Kristus Jesus."
Med troens øje har vi fuldført løbet og nået sikkert i havn.
Heb.12 22-23 " Men I er kommet til Zions bjerg og til den levende Guds stad, til det himmelske Jerusalem og til en højtidsskare af engle i tusindtal og en menighed af førstefødte, som er indskrevet i himlene, og til en dommer, som er alles Gud, og til deres ånder, som er retfærdige og er nået til fuldendelse, og til den nye pagts mellemmand, Jesus, og til bestænkelsens blod, som forkynder noget bedre end Abels."
Vi er med i en menighed af førstefødte, skriver Heb. forfatter.
Jak.1-18 " Af egen fri vilje fødte han os ved sandhedens ord til at være en førstegrøde af hans skabninger."
Har du taget imod Jesus, som din frelser?
Er du blevet født på ny, som en førstegrøde og har du bevaret livet i Kristus Guds førstegrøde?
Den som har øre han høre, hvad Ånden siger til menigheden af førstefødte, førstegrøde.
Jesus kommer snart.
Gud velsigne dig i Kristus. Kun der er frelsen og velsignelsen.