Translate

INFO JESUS LIVET

DE DER ER UNDER LOVEN

  LINK De, som er under Loven. De er vanhellige, de er det helt synlig fordi. De i det udvendige stræber efter at opfylde loven og egne pa...

Søg i denne blog

fredag den 16. maj 2025

Er jeg virkelig frelst?"

 

 LINK

Dette er nok det vigtigste spørgsmål, du nogensinde kan stille.

I Jakobs bog giver han adskillige tests for at fastslå ægte tro.

Den første er i kapitel

1. Hvis du holder ud under prøvelser, modtager du livets krone. Vedholdenhed over for prøvelser beviser oprigtigheden af ens tro.

I passagen i dag giver han endnu en test.

Troens liv sætter frugt , læs Johanes 15.

Når vi gennemgår denne passage i dag, lad os overveje spørgsmålet:

Er min tro virkelig?

Sætter den frugt i mit liv, så der er i praktiske gerninger, i det vi kalder åndelige gerninger?

Jakob 2:14-26

Hvad hjælper det, mine brødre, hvis nogen siger, at han har tro, men ikke har gerninger?

Kan den tro redde ham?

Hvis en bror eller søster er dårligt klædt og mangler daglig mad, og en af jer siger til dem: "Gå i fred, bliv varmet og mætte," uden at give dem de ting, der skal til for legemet, hvad hjælper det så?

Således er også troen i sig selv, hvis den ikke har gerninger, død.

Men nogen vil sige:

Du har tro, og jeg har gerninger. Vis mig din tro uden dine gerninger, og jeg vil vise dig min tro ved mine gerninger.

Du tror, at Gud er én; du gør det godt. Selv dæmonerne tror – og gyser!

Vil du vise dig, din tåbelige person, at tro uden gerninger er ubrugelig?

Blev vor fader Abraham ikke retfærdiggjort af gerninger, da han ofrede sin søn Isak på alteret?

Du ser, at troen var aktiv sammen med hans gerninger, og troen blev fuldendt ved hans gerninger;og Skriften blev opfyldt, som siger: "Abraham troede Gud, og det blev regnet ham for retfærdighed" - og han blev kaldt en Guds ven.

Du ser, at en person bliver retfærdiggjort af gerninger og ikke af tro alene.

Og på samme måde blev skøgen Rahab ikke også retfærdiggjort af gerninger, da hun modtog sendebudene og sendte dem ud ad en anden vej?

For ligesom legemet uden ånden er dødt, således er også troen død uden gerninger.



Spørgsmål – Hvad nytter det, mine brødre, hvis nogen siger, at han har tro, men ikke har gerninger?

Test - Tro uden gerninger er død

Man kan vide meget, kende Bibelen teoretisk, se den fra forskellige synsvinkler men tro uden aktiv gerninger er død tro

Sammenlign/kontrast med retfærdiggørelse ved tro

En overfladisk sammenligning af Paulus' lære med Jakob synes at vise en modsigelse.

Romerne 3:28 - For vi mener, at man bliver retfærdiggjort af tro uden lovgerninger.

Se også – Galaterne 2:16, Romerne 3:28, Romerne 4:5

Paulus siger, at vi er retfærdiggjorte ved tro, og Jakob siger, at tro uden gerninger er død. Hvem har ret?"

Begge dele,

Det er to sider af medaljen. De lægger vægt på forskellige ting, fordi deres publikum har forskellige kampe.

Paulus skrev til kirker, der var stærkt påvirket af jødiske. Det var mennesker, der lærte, at tro på Jesus ikke var nok til frelse. En person skulle også holde loven.

Jakob/James skrev til folk, der åbenbart gik for langt i den anden retning og sagde, at de havde tro, men uden livsforandring.

De rettede to forskellige fejl relateret til frelse.

Paulus rettede fejlen ved gerningsbaseret frelse, ideen om, at du kan arbejde dig ind i himlen.

Jakob/James rettede fejlen ved, ideen om, at bare det at bede en bøn eller række en hånd op eller gøre en profession garanterer frelse, og ingen omvendelse eller livsændring er nødvendig. De rettede forskellige misforståelser og lagde derfor vægt på forskellige punkter.

Tag dette som et eksempel. Du rådgiver en kristen ung mand, som er rask og frisk. Han træner dagligt Hans fysiske kontrol kommer perfekt tilbage. Alligevel er han konstant bekymret for sit helbred. Denne bekymring får ham til at købe flere og flere sundhedsrelaterede ting, træningsudstyr, ernæringsdrikke osv. Hvad vil du råde ham til?

Jeg ville nok dele vers om at stole på Gud og minde ham om, at hans liv ikke er i hans hænder. Gud bekymrer sig om ham og har en plan for ham. Han skal have tro. Han har brug for at hvile i Gud. At gøre ting kan ikke garantere et længere liv.

Tag nu en ung mand, der ryger, drikker og er sygeligt overvægtig. Han er derimod slet ikke bekymret. Han siger: "Gud har kontrol. Alt til hans tid. Indtil hans tid for mig er forbi, er jeg udødelig. Ville du rådgive ham på samme måde? Ville du sige: Bare rolig. Stol på Gud.

Jeg ville fortælle ham, at han skal tage ansvar. Han krop er guds hus, han har gjort sin advarer og maven til sin afgud,Hvis han har tro på Gud, bør han adlyde ham ved at holde op med at ryge og drikke og tabe sig.

Hvis du skulle høre mine ord til de to mennesker, ville du måske tro, at de var modstridende. De er en forskel i vægt baseret på kontekst.

Jakobs pointe er ikke, at tro er unødvendig, eller at man gennem gerninger kan opnå frelse. Hans pointe er, at ægte tro vil resultere i et ændret liv. En person, der virkelig er frelst, vil bære frugt. Det er Åndens frugt i den frelste.

Jesus lærte det samme.

Matthæus 7:17 - Så ethvert godt træ bærer god frugt, men det dårlige træ bærer dårlig frugt.

Træets rod er troen på Kristus. Når roden forbinder sig med Kristus, får træet næring. Næringen styrker hele træet og giver frugt. Du kan prøve at sætte en træstamme uden rødder og stikke den i jorden. Du kan så prøve at binde frugt til grenene. Det træ ser måske godt ud i kort tid. Men snart vil det rådne og visne.

Matthæus 7:21 - Ikke enhver, der siger til mig: 'Herre, Herre,' vil komme ind i Himmeriget, men den, der gør min Faders vilje, som er i himlen.

Der er en advarsel til os her i denne passage. Ingen bør stole på en tidligere beslutning, de har truffet som svar på et alterkald eller bede frelsesbønnen. Mange mennesker vil fejlagtigt stole på en tidligere beslutning, der ikke ændrede, hvordan de levede. Jesus advarede imod dette.

Andre steder lærte Paulus det samme.

1 Korintherbrev 6:9-11 – Eller ved I ikke, at de uretfærdige ikke skal arve Guds rige? Lad dig ikke snyde: Hverken seksuelt umoralske eller afgudsdyrkere eller ægteskabsbrydere eller mænd, der praktiserer homoseksualitet, eller tyve, eller de grådige, eller drukkenbolte, eller spottere eller svindlere vil arve Guds rige. Og sådan var nogle af jer. Men I blev vasket, I blev helliget, I blev retfærdige i Herren Jesu Kristi navn og ved vor Guds Ånd.

Sådan "var nogle af jer en gang. Når Helligånden kommer ind i nogens hjerte, bliver de født på ny  De er genskabt Titus 3:5 . De er ændret. Det betyder ikke, at en troende er perfekt, men det betyder, at de bliver helliget. Jeg er ikke, hvad jeg burde være, jeg er ikke, hvad jeg ønsker at være, jeg er ikke, hvad jeg håber at være i en anden verden; men jeg er stadig ikke, hvad jeg engang plejede at være, og ved Guds nåde er jeg, hvad jeg er.

Tro og gerninger bør rejse side om side, skridt svar til skridt, som benene på mænd, der går. Først tro, og så gerninger og så tro igen, og så arbejder igen – indtil de næsten ikke kan skelne, hvad der er det ene, og hvilket der er det andet.

Jakob/James besvarer sit spørgsmål med en illustration. En trængende bror eller søster kommer til dig for at få hjælp. Han mangler selv de mest basale menneskelige behov, tøj og mad. Måske har du oprigtigt ondt af denne person. Du håber virkelig, at en anden vil hjælpe ham. Du udtaler endda en velsignelse. Gå i fred, bliv varm og velnæret. Eller du siger. Vi beder så skal du nok blive hjulpet og giver nogle skriftsteder, og så sender du dem på vej. Hvad lige med Jesus ord. Vend ikke ryggen til dem der vi låne af dig? Giv så skal der gives? Vis barmhjertighed? Vis omsorg, Kærligheds gerningerne, og det er uden du forventer du får noget tilbage igen af det du låner ud og de gerninger du gø. Wow! Du er så spirituel!Dine ord lyder så hellige!Men du hjalp ikke denne person. Jakob/James stiller et andet spørgsmål: Hvad nytter det? Selvfølgelig er svaret ingen. Det nytter slet ikke. Ordene er tomme. Din velsignelse kan lige så godt være en forbandelse, for alt det hjælper personen. Den person, der behandler sin bror eller søster sådan, er en hykler. Han lader som om han er bekymret. Han kan endda narre sig selv til at tro, at han virkelig holder af denne person. Men handlinger taler højere end ord. Hans mangel på handling beviser hans mangel på ægte kærlighed til denne person.

En trosbekendelse eller et udsagn om jeg tror på Gud" betyder ikke nødvendigvis en frelsende tro. Der er over 2 milliarder mennesker i verden, der hævder at være kristne. Er de alle kristne? Så ville de sikkert all være fyldte af Guds kærligheds gerninger, tænk bare 10% af alle kristens penge til de fattige ville der ikke være flere fattige verden, så rige er mange der kalder sig kristne i dag. Jakob/James ville sige, at han skulle se på frugten.

Måske er nogle af jer ligesom mig. Jeg voksede op i en kristen familie. Jeg bad en synderbøn, da jeg var stor dreng. De fleste af mine venner og mennesker omkring mig var kristne.

Da jeg kom ind i mine teenageår, spurgte jeg mig selv mange gange: Er jeg virkelig frelst? Er min tro ægte?

Jakob/James siger, at medmindre der er frugt, er den død.

Jakob 2:18 - Men nogen vil sige: "Du har tro, og jeg har gerninger. Vis mig din tro uden dine gerninger, og jeg vil vise dig min tro ved mine gerninger.

Vers 18 viser os det rette perspektiv, vi bør have på spørgsmålet om tro/gerninger. I stedet for at komme ind i et skænderi, hvor en troende siger, at han har stor tro, og en anden troende kun fokuserer på sine egne gerninger, bør den troende vise sin tro VED sine gerninger. Faktisk er der ingen anden måde, hvorpå vi kan vise vores tro, undtagen ved gerninger.

Troen er af natur usynlig og uhåndgribelig. Det betyder, at den ikke kan ses eller røres. Du kan måske sige, at du har tro, men det er umuligt for andre at vide, medmindre du viser det ved gerninger. Hvordan kan du overhovedet selv være sikker på, at du har tro, hvis du ikke lever den ud? Jeremias 17:9 – Hjertet er svigagtigt frem for alt, og desperat sygt; hvem kan forstå det?

Vores hjerter er syndige. Det er let at narre os selv til at tro, at vi er frelst, hvis vi ikke er det ved at citere doktriner som retfærdiggørelse ved tro og, når først vi er frelst, altid frelste. Jakob/James giver os en håndgribelig test for at bekræfte, om vores tro er dødt dogme eller levende og ånder i vores hverdag, Tro, der er levende, forvandler hjertet. Det resulterer i en ændring i holdning og adfærd.



Jakob/James går til et andet bevis for at støtte sin tese om, at tro uden gerninger er død.

Jakob 2:19 – I tror, at Gud er én; du gør det godt. Selv dæmonerne tror – og gyser!

Der er nogle former for tro, der ikke redder. Dæmonerne tror på Gud. Dette er sandsynligvis en henvisning til Femte Mosebog 6:4, "Her O Israel, Herren vor Gud er Én. Satan og dæmoner har for det meste ortodokse doktriner. De tror på treenigheden. De ved bestemt, at Gud skabte verden. De tror på den kommende dom Luk 8:31. Men de bliver ikke reddet. De hader Gud af hele deres hjerte og kæmper mod ham med hvert åndedrag, selvom de ved, at han er ægte og Dommeren. De fejler i anden del af Shema i Femte Mosebog 6:5, som befaler os at "elske Herren vor Gud af hele vores hjerte, sjæl og sind.

Vi jar mange af dem i dag langt inde i kirkerne er de, det er dem vi kalder for antikrist ånder eller kødelige religiøse uden Ånden gerninger i dem. Dæmoner tror på Gud, men de lytter ikke til ham. Så selvom de tror på Gud, tror de ikke på Gud. D har altid et eller andet at sige om forkynderen eller andre søskende, de elsker at side og analyserer og debattere med andre om indholdet af møder og i sær de personer der deler evangeliet.

Dæmoner er som en patient med lungekræft, der går til lægen. Lægen siger: "Stop med at ryge og kom ind til behandling, ellers dør du. Patienten tror, men han lytter ikke. Han bliver ved med at ryge, og han kan ikke blive generet af behandling. En intellektuel tro vil ikke redde ham.

Hovedkendskab eller at have den rigtige doktrin frelser ikke. Enighed med en liste over fakta om Gud er ikke nok. Apostlenes Gerninger 16:31 - Og de sagde: Tro på Herren Jesus, og du skal blive frelst.

Tro på Herren. Man må tro på Jesus og underkaste sig ham som Herre for at blive frelst. Men der står også vi skal følge Jesus og holde hans kærlighed befaling som også indebærer helt praktiske ting. Jesus var tømrer, levede et normalt praktisk liv viste det i gerninger. Hvornår har du besøgt nogen, selv inviteret andre e eller bar gjort noget for andre?

Jakob/James fortsætter med at give eksempler, der beviser hans tese om, at tro uden gerninger er død. Denne gang bruger han den velkendte "troens fader" til at bevise sin pointe. Paulus bruger Abraham som et eksempel på tro. Romerne 4:2-3 - For hvis Abraham blev retfærdiggjort af gerninger, har han noget at rose sig af, men ikke over for Gud. For hvad siger Skriften? Abraham troede på Gud, og det blev regnet ham for retfærdighed. Paulus var teolog. Læremæssigt set er retfærdiggørelsen kun ved tro Jakob./James fokuserede på praktisk kristen livsstil. I praksis vil ægte tro vise sig gennem handling.

Hvis Abraham hævdede at have tro, men ikke adlød Guds befalinger, ville der være grund til at tvivle på oprigtigheden af hans tro. Hvad kom først, Abrahams tro eller hans offer af Isak? Hans tro kom først. Offeret var en ydre demonstration af denne tro. Teksten siger, at hans tro blev fuldendt af hans gerninger, og at dette opfyldte" Skriften.

En tro, der ikke resulterer i gerninger, er en ufuldstændig, uopfyldt tro. Den er død.

Udsagnet i 1. Mosebog 15 om, at Abraham blev tilskrevet retfærdighed, blev opfyldt i 1. Mosebog 22, da Abraham adlød Guds befaling. Abraham er troens fader. Skriften gør det klart i 1. Mosebog 15:6, at han blev tilskrevet retfærdighed på grund af tro. Jakob/James citerer også dette. Abraham fik en prøve af Gud for at ofre sin søn. Han bestod testen og beviste, at hans tro var levende og aktiv. Jakob/James hævder igen, at et mentalt samtykke ikke redder nogen. Troens fader udlevede sin tro, og det burde vi også.

Jakob giver et sidste eksempel, der beviser, at ægte tro er ledsaget af gerninger. Hans eksempel er fra Rahabs liv. Hun var bosiddende i Jeriko, den berømte, hvis vægge faldt sammen. Dette var en by, som israelitterne angreb, da de gik ind i det forjættede land. Hun mødte de jødiske spioner og beskyttede dem. Til gengæld for dette blev hendes liv og familiens liv skånet. Blev hun retfærdiggjort af tro eller gerninger?

Her er Rahabs troserklæring.

Josva 2:9-11 – Jeg ved, at Herren har givet dig landet. Vi har hørt, hvordan Herren tørrede vandet i Det Røde Hav for dig, da du kom ud af Ægypten. Herren din Gud, han er Gud i himlen ovenover og på jorden nedenunder.

Dette er en fantastisk erklæring om tro. Det viser, at noget havde ændret sig i hendes hjerte. Men tænk, hvis hun efter at have sagt dette rapporterede spionerne til regeringen og derefter gik tilbage til afgudsdyrkelse igen. Troserklæringen ville have vist sig at være tom. Hvad hjælper en tro, der ikke ændrer ens handlinger eller påvirker deres valg?

Rahabs familie blev reddet, fordi hun tog handling på sin tro. Hendes handlinger beviste hendes loyalitet over for Jehova. Det er det, Jakob mener, når han siger, at hun blev"retfærdiggjort af gerninger.

Tro og gerninger er to sider af samme sag. Uden tro ville Rahab aldrig have sat sit liv på spil for fremmede. Og uden hendes beskyttelsesgerninger ville hendes bekendte tro have været tom.



HVORFOR SIGER JAKOB/JAMES NU ALT DET?

Er vi da ikke frifundet, ikke uden lovsgerninger? Under Guds frie nåde? Skal vi nu igen til at gøre gode undergerninger, før kan komme ind i Guds rige?



Lad os gennemgår Jakobs/James nøglepunkt er, at tro uden gerninger er død.

En anden måde at sige det på er, at tro, der ikke udleves, er tomme ord. Eller som Paulus siger det. Tro uden kærlighed er som ringende malm, ord taler men giver ikke noget godt før der sker end handling/gerning i kærlighed. Man kan ikke sige man elsker hvis man ikke har kærligheden, den først i orden og viser den i det praktiske liv.

Det beviste han gennem fire eksempler.

Eksemplet med den person, der siger pæne ord til en i nød, men ikke hjælper.

De dæmoner, som har intellektuel viden om Gud, men ikke underkaster sig ham.

Abraham, troens fader, som levede det sin tro i lydighed mod Guds bud.

D. Rahab, en synder af syndere, som viste, at hendes tro var ægte ved at handle for at tjene Jehova og opgive sit lands afguder.



Hvorfor lærer Jakob/James dette?

Det er ikke sådan, at vi kan gå rundt og dømme andre og tvivle på deres frelse.

Verset umiddelbart forud for dette afsnit siger: Barmhjertighed sejrer over dommen. Det er en advarsel. Alle vore tanker og handlinger kommer direkte fra hjertet, hvad dit hjerte er fyldt af løber dine ord og liv automatisk over med.



Hvad er vore opgave så lige?

Det er ikke primært, at vi skal gøre gode gerninger. Jakob/James siger ikke: Bliv bedre. Arbejd dig ind i himlen.

Mange af /Jakobs/James' læsere og mange bekendende kristne i kirken i dag begår den fatale fejltagelse. Den emme frelse. Nogle beder en bøn eller rækker hånden op ved et alterkald og går så derfra og tænker. Jeg skal til himlen nu. Jeg tog imod Jesus, og lever det samme, som de gjorde før.



Hvad med kvinden, der beder en bøn som syvårig? Så vokser hun op og lever på samme måde som alle andre. Er hun reddet?


Hvad med manden, der rækker hånden op ved et alteropkald, men så ikke har tid til at gå i kirke eller læse i Bibelen. Når han bliver konfronteret med sin synd, siger han: Gud er en tilgivende Gud og bliver ved med at gøre det. Er han reddet?


Hvad med kvinden, der voksede op i en kristen familie og altid gik i kirke. Hun kan aldrig huske, at hun ikke troede. Men selvom hun ved meget, gør hun ikke meget af det. Faktisk har hun en hemmelig synd, at hun holder på den. Er hun reddet?


Hvad med manden, der vokser op i en såkaldt kristen nation som Tyskland. Han går i kirke to gange om året. Han kalder sig selv kristen. Men han gør grin med kirken. Han tror på evolution. Er han reddet?

Jeg har ikke svarene.

Læren fra passagen i dag er, at de bør stille det spørgsmål. De bør vurdere deres tro. Du bør vurdere din tro. Et af de vigtigste spørgsmål, du nogensinde kan stille, er: Er min tro virkelig? Det spørgsmål kan være ubehageligt, men vi er nødt til at stille det.

Stol ikke blindt på en beslutning, der blev truffet for år tilbage. Er din tro levende og aktiv? Er der frugt?

Hvem af jer nyder at tage på hospitalet til en fysisk kontrol? Mange vil hellere stikke hovedet i sandet og håbe blindt på, at alt lykkes. Jeg har hørt om folk, hvis liv blev reddet, fordi de gik til fysisk kontrol, opdagede et alvorligt problem, og fordi det blev fanget, fik behandling. De blev fanget af deres kontrol for at en sikkerheds skyld må vi hellere fjerne det og det ag det gode i kroppen fordi det kunne jo være en risko for at udvikle sig til cancer. Skal vi mon leve i bekymringer, hvad nu hvis og hvis ikke? Her er nogle ting at se på for at evaluere et selvevalueringstjek af tro.



BEVISER, DER HVERKEN BEVISER ELLER AFVISER ENS TRO

Synlig moral Mattæus 19:16-21, 23:27


Intellektuel viden Romer 1:21, 2:17



Religiøs involvering Mattæus 25:1-10



Aktiv tjeneste Mattæus 7: 21-24


Overbevisning om synd Apostlenes gerninger 24:25


Forsikring Mattæus 23


Afgørelsestid Lukas 8:13-14





FRUGTEN/ BEVISERNE FOR AUTENTISK/SANDE KRISTENDOM

Kærlighed til Gud

Salmer. 42:1ff; 73:25; Lukas. 10:27; Romer. 8:7


Omvendelse fra synd

Salmer. 32:5; Ordsp. 28:13; Romer. 7:14. ; 2 Korinther 7:10; 1 Johannes 1:8-10


Ægte ydmyghed

Salmer. 51:17; Mattæus. 5:1-12; Jakob 4:6,9


Hengivenhed til Guds ære

Salmer. 105:3; 115:1; Esajas. 43:7, 48:10. Jeremias. 9:23,24; 1 Korinther. 10:31


Kontinuerlig bøn

Lukas. 18:1; Efeser. 6:18ffeser. Fillipper 4:6ff.; 1 Timotheus 2:1-4; Jakob 5:16-18


Uselvisk kærlighed

1 Johannes 2:9, 3:14; 4:7


Adskillelse fra verden

1 Korinther 2:12; Jakob 4:4.; 1 Johannes 2:15-17, 5:5


Åndelig vækst:

Luk 8:15; Johannes 15:1-6; Efeser. 4:12-16


Lydig Liv

Matt.7:21;Joh 15:14.; Romer. 16:26;1 Peter. 1:2,22; 1 Johannes 2:3-5


Hunger efter Guds ord:

1 Peter 2:1-3


Livets forvandling:

2 Korintherbrev 5:17





Hvilken slags frugt har du?

Jesus sagde, at hvert godt træ bærer god frugt, og hvert dårligt træ bærer dårlig frugt. Han sagde, at på din frugt vil du genkende dem. Hvis du ikke ser frugten, så bør du undersøge din tro. Det er roden. Det er uset af andre. Gud ser det.

Jeg vil give dig lidt plads nu til at tale med Gud om din tro. Bed ham om at åbenbare for dig, hvad end du har brug for at høre fra skriftstedet i dag. Bed ham om at give dig tro. Bed ham om at øge din tro. Tro uden gerninger er død. Brug venligst lidt tid og bed om i lyset af Helligåndens føring gennem denne passage i dag.

Jeremias tale om døde ben uden kød på, skeletterne rasler, hvad med os i dag? Har vi Åndens livs kød på? Uden tro i gerninger er troen bare religion unden Den Hellige Ånds levnede liv så det leves fyldt ud.

Måske er der vejen til vækkelse af netop dig og det sted du bor?

VÅGN LIGE OP! SE AR BLIV LEVENDE IGEN; DU SOM SOVER VÅGN OP!
AMEN