LINK
Så vidt jeg kan se, er der stillet to betingelser for "at komme med".
I årtier har troet på, at kun ét er nødvendigt:
"Tro på Frelseren og Herren Jesus Kristus, som er opstået fra de døde", jvf. ROMERBREVET 10.9og10, ...herunder bekendt hans navn med munden.
"Betingelsen" om at "tilslutte sig en menighed" giver ingen mening,
...thi man kan ikke melde sig ind i en familie, hvortil man ved troen allerede er født ind i, (den universelle menighed på jorden)
******
Selv blev jeg født ind i en familie med mange børn.
Jeg tror, at mine søskende ville undre sig noget, ja fryse om hjertet, hvis jeg siger til dem alle."Nu vil jeg melde mig ind i familien, jeg blev født ind i den.
Det er helt korket vi først må fødes ind i Guds familie ellers kan vi ikke sige vi er kristne tilhører Jesus. Ingen kan konverterer sig ind i Guds familie uden man er født af Ham selv ind i Hans familie.
Vi må alle fødes på ny ALENE ved troen på Jesus og der er KUN frelse i troen på ham. Men hvad mener jeg så med det, som du henviser til? Du skriver jeg stiller to betingelser for, at komme med i bortrykkelsen. Ja, det er en tanke der ikke forkyndes i dag, da frafaldet er langt fremskreden og mange "utilfredse" har forladt menigheds tanken som hørende med til frelsen.
Menigheden ER Kristi legeme. Og det er hans legeme han/Jesus henter i bortrykkelsen. I menighedens første tid fandtes der ikke kristne som enkelt personer uden for menigheden.
APOSTLENES GERNINGER.2 41-41 OG 46 " DE SOM NU TOG IMOD HANS ORD, BLEV DØBT OG PÅ DEN DAG BLEV DER FØJET OMTRENT TRE TUSINDE SJÆLE TIL. OG DE HOLDT FAST VED APOSTLENES LÆRE OG VED FÆLLESSKABET, VED BRØDETS BRYDELSE OG BØNNERNE. ENIGT OG VEDHOLDENDE KOM DE DAGLIGT I HELLIGDOMMEN, OG HJEMME I HUSENE BRØD DE BRØDET OG HOLDT MÅLTID MED FRYD OG I HJERTES OPRIGTIGHED.
"Der fandtes ingen "løsgående" kristne. På Paulus tid havde man også hjemmemenigheder ROMERBREVET. 16-10 " HILS APELLES, DEN PRØVEDE I KRISTUS, HILS DEM, SOM HØRER TI ARISTOBULUS HUS."
APOSTSTLENES GERNINGER.16 -5 Her tales om Priska og Akvila og menigheden i deres hjem. Osv. læs selv videre. Der var mange menigheder i Rom og selvfølgelig også i andre byer, som Paulus besøgte og oprettede menigheder i. MEN! De holdt ALLE fast ved apostlenes lære. Der var kontrol og menigheds tugt fra Tjenerstenes og de ældstes side. De var en eenhed Paulus kalder denne eenhed for Kristi legeme.
1 KORINTHER.12 12-13 " THI LIGESOM LEGEMET ER EN ENHED OG DOG HAR MANGE LEMMER, OG ALLE LEGEMETS LEMMER, SÅ MANGE DE ER, DOG ER ÈT LEGEME, SÅLEDES ER DET OGSÅ MED KRISTUS.- THI MED ÈN ÅND BLEV VI ALLE DØBTE TIL AT VÆRE ÈT LEGEME, ENTEN VI ER JØDER ELLER GRÆKERE, TRÆLLE ELLER FRI , OG ALLE HAR VI INDDRUKKET SAMME ÅND." -- EF.5 23b " KRISTUS ER KIRKENS HOVED, HAN SOM ER SIT LEGEMES FRELSER."
Menigheden er hverken et demokrati eller et aristokrati. den udgør et " Kristokrati." -- Det må indebære, at den ordning, som Kristus og Helligånden har sat i menigheden. De fem tjenester, de ældste og diakonerne har myndighed til, at lede menigheden og de som unddrager sig denne orden er udenfor menigheden/legemet. Når Jesus kommer for, at hente sin menighed/legeme, så håber jeg for mig selv og alle andre genfødte, at de er i Menigheden/legemet under dette guddommelige system og ikke har skilt sig ud og startet sin egen lille "menighed"! At være udenfor Menigheden/ legemet, uden for Jesu menighed hans legeme, er at være overgivet til Satan.
1 KORINTHER.5-5 " OG OVERGIVE ET SÅDANT MENNESKE TIL SATAN, SÅ HANS LEGEME KAN GÅ TIL GRUNDE, FOR AT ÅNDEN KAN FRELSES PÅ HERRENS DAG." Studie Bibelen skriver her: Straffen indebar at manden blev udstødt af menigheden, han havnede i det gamle hedenskab under Satans magt, men Paulus regnede med en omvendelse. --- I dag er forvirringen jo total, man kan jo gå fra den ene menighed og til en anden, hvis man er utilfreds med ledelsen, den tanke eksisterede ikke i de første menigheder. Eller man kan starte sin egen menighed.
JEG TROR GUD HAR STYR PÅ DET TIL MANGES OVERRASKELSE PÅ BORTRYKKELSENS DAG DA DE IKKE KOMMER MED.
Men den, som er under Ånden og Ordets ledelse skal ikke bedrages.
Det er to grunde til, at komme med i bortrykkelsen, at forblive i Kristi Legeme/menigheden. Paulus overgav flere andre til Satan og udelukkede dem fra menigheden. Frelsen er altså i troen og genfødslen, men også i bevarelsen i menigheden/legemet.
vi må have alt i lyset i menigheden og hvis ikke så få gjort op med tjenerne og de ældste og alle søskende, at ikke Gud lukker dig ud af menigheden/legemet.
Amen