Translate

INFO JESUS LIVET

DE DER ER UNDER LOVEN

  LINK De, som er under Loven. De er vanhellige, de er det helt synlig fordi. De i det udvendige stræber efter at opfylde loven og egne pa...

Søg i denne blog

fredag den 16. maj 2025

ER DU FRELST?

 

 LINK


Kan man vide om man er frelst?

JA, Guds Ånd giver os FRELSES VISHED, så vi ikke tvivler på det.

Den der mangler frelsesvisheden må søge den, indtil den

kommer.

Det hedder også, at blive FØDT PÅ NY!

Mange har oplevet frelsens dag for dem, med både dag og

TIDSPUNKT, fra den dag tvivlede de aldrig mere på deres frelse.

Jeg havde en drøm en nat og fik klar besked om, at skrive denne

artikel om frelse, så det gør jeg så.


ER DU FRELST?

Jeg spørger ikke om du tror du er god nok til, at komme i himlen.

Jeg spørger heller ikke om du tror på Gud,

Jakob skriver i Jak.2-19, at det gør de onde ånder også.

" DU TROR, AT GUD ER EEN, DERI GØR DU RET, DET TROR DE ONDE ÅNDER OGSÅ -- OG SKÆLVER."

Derved er de ikke frelst.

Så ud fra det ser vi, at troen frelser ikke.

Oversat:

Religiøsitet frelser ingen.

Kirkegang frelser ingen, man kan gå i kirke hver dag uden, at

blive frelst og få adgang til himlen.

Der sidder masser af mennesker verden over i de kristne kirker

uden, at være frelst.

I Den danske folkekirke siger præsterne, at om du er barnedøbt

så er frelsen sikret, det er falsk lære.

Frelse i Bibelsk betydning er noget helt andet.

Så spørgsmålet er:

ER DU FRELST?

Frelsen begynder ikke med tro, men med OMVENDELSE!

Ingen kan komme til den frelsende tro før der er sket en

omvendelse.

Mange springer her over, hvor gærdet er lavest og om dem siger

Jesus:

JOH.10-1 “ SANDELIG, SANDELIG SIGER JEG EDER: DEN, DER IKKE GÅR IND I FÅREFOLDEN GENNEM DØREN, MEN STIGER OVER ANDET STEDS, HAN ER TYV OG RØVER.”

Nu vil jeg bruge fårefolden, som Kirken/menigheden.

Den som ikke går gennem døren og ind i kirken er tyv og røver.

Vi ved jo, at døren er Jesus.

Men før vi kommer til døren må der ske noget.

Vi mennesker er født med ryggen til Gud, vi er af natur hans

fjender, hans modstandere.

Vi er af natur tyve og røvere og vil gerne stjæle os ind i Guds rige

uden omvendelse.

Ordet omvendelse bruges både i ny og gammel testamente og vi

må have begge steder med for, at forstå meningen:

Omvendelse i Ny Testamente er oversat fra det græske ord

““metanoein” .

Dette ord betyder, at gøre sindsforandring.

Det drejer sig ikke om følelse, men om en beslutning.

Den beslutning må komme før man kan modtage frelse.

Den kommer altså inde fra hjertet.

Det gammel testamentlige ord for omvendelse er:

Sjub”

Det var profeternes ord for omvendelse og indeholder også

bodstanken.

Studie Bibelen skriver sådan om dette:

Det er da også med tilknytning til denne profetforkyndelse, at

døberen Johannes træder frem i “ Elias ånd og kraft.” som herold

for den nye tidsalder og maner til omvendelse.--

Johannes Døber prædikede omvendelse, men hvad indeholdt

hans ord omvendelse?

MAT.3 6-8 “ OG DE LOD SIG DØBE AF HAM I JORDAN FLODEN, IDET DE BEKENDTE DERES SYNDER. MEN DA HAN SÅ MANGE AF FARISÆERNE OG SADUKÆERNE KOMME FOR AT BLIVE DØBT, SAGDE HAN TIL DEM: I ØGLEUNGER! HVEM GAV JER DEN TANKE AT FLY FRA DEN KOMMENDE VREDE? SÅ BÆR DA FRUGT, SOM ER OMVENDELSEN VÆRDIG.”

Vi må have begge dele med i omvendelsen, både “ metanoein”

som betyder omsindelse og “sjub”, hvori der ligger

frugt = gode gerninger.

Omvendelsen indebar også bekendelse af synder.

De skulle altså komme bedrøvede i deres sind over deres synd

inden de mødte Jesus verdens frelser fra synd.

Johannes anklagede jo Farisæerne og Saddukæerne for, at de

ville springe over andet steds og være tyv og røver.

Han sagde:

Hvem gav jer den tanke, at ville undgå dommen. Mat.3-7

Skal vi bruge det, som billede på menighedens tid, så er der

mange, som vil undgå omvendelsen, med synds bekendelse og

erkendelse og omsindelse og villighed til gode gerninger

.

FØR DE MØDER JESUS, SOM DERES FRELSER.

Han som er den eneste der kan tilgive bekendte synder.

De vil ind i menigheden og godkendes som “frelste” på lige fod

med de sande omvendte.

Johannes skriver sådan:

1 JOH.1 6- 7 OG 9 “ HVIS VI SIGER, AT VI HAR FÆLLESSKAB MED HAM, OG DOG VANDRE I MØRKET, SÅ LYVER VI OG GØR IKKE SANDHEDEN. ---

Så er vi en tyv og røver, som Jesus siger. Så er vi ikke frelst!--

MEN HVIS VI VANDRE I LYSET, LIGESOM HAN ER I LYSET, SÅ HAR VI FÆLLESSKAB MED HVERANDRE, OG JESU, HANS SØNS, BLOD RENSER OS FRA AL SYND. “

Blodet renser kun bekendte synder, aldrig undskyldninger

. Og vers 9

HVIS VI BEKENDER VORE SYNDER, ER HAN TROFAST OG RETFÆRDIG, SÅ HAN TILGIVER OS VORE SYNDER OG RENSER OS FRA AL URETFÆRDIGHED.”

Menigheden blev født på Pinsedag ved Helligåndens udgydelse

og det første budskab der lød for, at komme ind i og tilhøre

denne menighed lød sådan:

Peter prædikede.

AP.2 21 “ OG DET SKAL SKE, AT ENHVER, SOM PÅKALDER HERRENS NAVN, SKAL FRELSES.”

Peter forsætter med, at tale om Jesus fra Nazaret, som blev

korsfæstet.

Hvis påkaldelsen af hans navn var nok til frelse, så var det jo så

enkelt, at blive frelst.

Og mange nøjes med dette i vor tid, men det frelser ingen, der

skal mere til.

Peter forsatte:

AP.2 38-41 “ PETER SAGDE TIL DEM:

OMVEND JER OG LAD JER DØBE HVER ISÆR I JESU KRISTI NAVN TIL JERES SYNDERS FORLADELSE, SÅ SKAL I FÅ HELLIGÅNDEN SOM GAVE. THI JER GÆLDER FORJÆTTELSEN, JER OG JERES BØRN OG ALLE DEM, SOM ER LANGT BORTE, SÅ MANGE SOM HERREN VOR GUD VIL KALDE. OGSÅ MED MANGE ANDRE ORD VIDNEDE HAN FOR DEM OG FORMANEDE DEM, IDET HAN SAGDE: LAD JER FRELSE FRA DENNE VANARTEDE SLÆGT! DE, SOM NU TOG IMOD HANS ORD, BLEV DØBT, OG PÅ DEN DAG BLEV DER FØJET OMTRENT TRE TUSINDE SJÆLE TIL.”

Hvad var det de tog imod?

De tog imod Peters ord om omvendelse og dåb til syndernes

forladelse og frelse fra den vanartede slægt og

TROEN PÅ DEN KORSFÆSTEDE JESUS.

Det blev deres frelse.

Det er det samme som Paulus prædiker:

ROM.12-2 “ SKIKE JER IKKE LIGE MED DENNE VERDEN, MEN LAD JER FORVANDLE GENNEM EN FORNYELSE AF JERES SIND, SÅ I MÅ KUNNE SKØNNE, HVAD DER ER GUDS VILJE: DET GODE, VELBEHAGELIGE OG FULDKOMNE.”

Peter sagde: Omvend jer fra denne vanartede slægt,

Paulus sagde: Skik jer ikke lige med denne verden.

Beviset på omvendelsen kan altså ses på vores leve måde

i verden.

Vi er et udkaldt og udskilt folk.

Det siges, at det ikke var så vanskeligt for Gud, at udfri jøderne fra

Ægypten, som at udfri Ægypten fra jøderne.

De længdes efter Ægyptens kødgryder.

Derfor må der en sand omvendelse til i vore hjerter, altså en

sand sindsfornyelse.

Vi må mene det.

Ja, men er tro da ikke nok til frelse uden omvendelse

og syndsbekendelse?

Vi lader Jakob svare på det.

JAK.2 14-18 “ HVAD NYTTER DET, MINE BRØDRE! OM EN SIGER, HAN HAR TRO, NÅR HAN IKKE HAR GERNINGER? KAN TROEN MÅSKE FRELSE HAM? HVIS EN BRODER ELLER SØSTER MANGLER KLÆDER OG DAGLIGT BRØD, OG EN AF JER SIGER TIL DEM: GÅ BORT I FRED , KLÆD JER VARMT OG SPIS JER MÆT, MEN IKKE GIVER DEM DET, LEGEMET BEHØVER - HVAD NYTTER DET SÅ? -- SÅDAN ER DET OGSÅ MED TROEN, HVIS DEN IKKE HAR GERNINGER, ER DEN I SIG SELV DØD. - MEN NU KUNNE EN SIGE: DU HAR TRO, JEG HAR GERNINGER. - SÅ VIS MIG DIN TRO UDEN GERNINGER , OG JEG VIL GENNEM MINE GERNINGER VISE DIG MIN TRO.”

Jakob skriver længere nede i sit brev om Abrahams tro

.

Vers 22 “ “ DU SER ALTSÅ, AT TROEN VIRKEDE SAMMEN MED HANS GERNINGER, OG VED GERNINGERNE NÅEDE TROEN SIN FULDENDELSE.”

Paulus er enig med både Peter og Jakob:

AP.26 19-20 “ DERFOR, KONG AGRIPPA! BLEV JEG IKKE ULYDIG MOD DET HIMMELSKE SYN, MEN JEG FORKYNDTE - FØRST FOR DEM I DAMASKUS OGSÅ I JERUSALEM OG OVER HELE JUDÆAS LAND OG FOR HEDNINGERNE - AT DE SKULLE FATTE ET ANDET SIND OG OMVENDE SIG TIL GUD OG GØRE GODE GERNINGER, SOM ER OMVENDELSEN VÆRDIGE.”

Det var Paulus forkyndelse til frelse for både jøder og hedninger.

Og så lagde dette i forkyndelsen om troen til frelse til

fangevogteren i Filippi.

Vi ved de var kastet i fængsel på grund af forkyndelsen af

evangeliet, men Gud lod der komme et jordskælv og alle

lænkerne faldt af fangerne, så kom fangevogtere løbende, han

stod inde med sit liv for hver enkelt fange,

men Paulus beroligede ham og sagde:

Vi er her alle.

Og da fangevogteren så dette mirakel sagde han:

AP.16 30-33 “ OG HAN FØRTE DEM UDENFOR OG SAGDE: I HERRER! HVAD SKAL JEG GØRE FOR AT BLIVE FRELST? DE SVAREDE: TRO PÅ HERREN JESUS, SÅ SKAL DU BLIVE FRELST, DU OG DIT HUS. OG DE TALTE HERRENS ORD TIL HAM SAMT TIL ALLE DEM, SOM VAR I HANS HUS. OG I DEN SELV SAMME NATTETIME TOG HAN DEM MED SIG OG VASKEDE DERES SÅR, OG HAN SELV OG ALLE HANS BLEV STRAKS DØBT.”

Svaret på hvordan skal jeg blive frelst var:

Tro på Herren Jesus.

Var det så nok?

Nej der var mere:

Og han talte Herrens ord til ham, hvad mon dette Herrens ord

indeholdt?

Selvfølgelig ordet om omvendelse, sindsfornyelse og

syndsbekendelse, og derefter dåb.

Det er altså ikke nok, som mange bruger svaret til her, bare at tro

på Jesus, der hører mere til , nemlig omvendelse fra denne

ugudelige slægt.

Frelse er, at omvende os, bekende vore synder, få et nyt sind og

gøre gode gerninger.

Frelse er, at komme til døren Jesus og derefter, at gå ind i

fårefolden = menigheden og gå ind og ud for, at finde føde.

De som går en anden vej ind i menigheden er tyve og røvere.

Jeg slutter med at spørge dig:

ER DU FRELST?

ER DU KOMMET RET IND AF DØREN?

Mange af vore evangelist forkyndere i dag arbejder på, at over

bevise mennesker om, at tilslutte sig menigheden og bekræfter

dem så i, at nu er de frelst.

Men de bedrager dem og leder dem til, at springe over der hvor

gærdet er lavest, altså uden om døren.

Det gjorde farisæerne også:

MAT. 23-15 " VE JER, I SKRIFTKLOGE OG FARISÆERE , I HYKLERE! THI I DRAGER OM TIL LANDS OG TIL VANDS FOR AT VINDE EN ENESTE PROSELYT, OG NÅR HAN ER BLEVET DET, GØR I HAM TIL ET HELVEDETS BARN, DOBBELT SÅ SLEMT, SOM I SELV ER."

Vi taler om, beder om og håber på vækkelse, men ønsker vi ikke

bare flere medlemmer af vores kirke?

Ønsker vi en vækkelse, hvor syndere omvender sig, gør bod og

beder om tilgivelse hos Jesus?

Gud kan ikke sende en vækkelse ind i menigheden, hvis der ikke

findes sande omvendte, synds bekendende, genfødte kristne der.

Så bliver det kun " proselytter, der vil fylde stolende der.

KUN DEN SOM SELV ER OMVENDT, KAN LEDE ANDRE TIL

OMVENDELSE OG FRELSE.

SÅ OMVEND DIG PÅ DEN RETTE MÅDE OG BLIV FRELST, MED

ÆGTE FRELSES VISHED.

Jeg har ikke glemt, at vi skal fødes på ny og døbes med

Helligånden,

MEN OMVENDELSEN MÅ SKE FØRST.

SÅ SKAL I FÅ HELLIGÅNDEN SOM GAVE PRÆDIKEDE PETER.

Ap.2-38

Amen