Translate

INFO JESUS LIVET

DE DER ER UNDER LOVEN

  LINK De, som er under Loven. De er vanhellige, de er det helt synlig fordi. De i det udvendige stræber efter at opfylde loven og egne pa...

Søg i denne blog

fredag den 16. maj 2025

ER VI ENIGE MED GUD OM HANS MENIGHEDS INDRETNING? ELLER MODARBEJDER VI?

 

LINK


Johannes åbenbaring 3.15 til 16

Jesus siger klart. Jeg kender dine gerninger. Du er hverken kold eller varm. Gid du var kold eller varm. Fordi. Du er lunken, hverken kold eller varm, har Jeg i sinde at spytte dig ud af Min mund.


Læs hele kapitlet hvor vers refere til, se sanden i øjne og bliv du varm.

Johannes Åbenbaring 3. 20 til 21 Se Jeg, Jesus. Står foran døren og banker, om nogen ører min stemme vil jeg gå ind til ham og holde nadver med ham, og han med Mig. Den der sejrer vil Jeg lade sidde sammenmed mig, på min trone, lige som Jeg også jeg har sejret og taget plads hos Min Far på Hans trone..



Menigheden i Laodikæa, den sidste af de syv menigheder, der omtales.

i Åbenbaringen. .2 til 3 står som et profetisk billede på den store offentlige kirke i de sidste dage lige før Herren Jesu genkomst.


Navnet Laodikæa betyder:

Folkestyret, som også er en form for demokrati i menigheden. Men Guds måde, at styre sin menighed er Teokrati, som betyder: Gudsstyret.


Den sidste menighed har altså taget styret fra Gud. Jesus banker her ikke på synderens dør, men på menighedens dør.

Mattæus.16 15-19 Vi tager vers 18 de andre vers kan du selv slå op. Så siger også Jeg Jesus til dig. At du er Petrus, og den klippe vil Jeg, bygge Min kirke på. Og dødsrigets porte skal ikke få magt over den.


Jesus vil selv bygge sin kirke.

Han kalder den “MIN” kirke. Han er hovedet, den store bygmester. Alle andre er kun medarbejdere på hans tegninger.


Ordet kirke er på grundsproget: Ekklèsian. Dette navn er væk i Åbenbaringsbogen efter afslutningen af Åb. . 3 da er menigheden bortrykket, som sker .4 vers 1. Men det er en anden historie, som jeg ikke behandler her.


Men hvordan bygger Herren sin menighed?

Den bygges af genfødte mennesker. Levende stene.

Johannes 3 og 5. Jesus savrede og sagde til ham. Sandelig, sandelig. Jeg siger. Ingen kan se Gud rige, hvis han ikke blive født af Vand og Ånd.


Jesus begynder byggeriet af sin menighed med genfødte mennesker.

Men det er kun begyndelsen, hvis vi nøjes med det bliver vi ikke til den menighed, som Jesus vil bygge.


DER ER MERE AT FÅ!

Alle genfødte må også døbes med vanddåben ved neddykkelse, som er et billede på Jesu død og opstandelse.


Altså en begravelse.

Romer 6 4 Vi blev altså begravet med Ham ved dåben til døden, for at lige som Kristus, blev oprejst fra de døde ved Faderens herlighed, på samme måde skal også vi leve et helt nyt liv.


Vi går billedelig i dåbsgraven og lader gamle Adam begrave og står op igen, som et nyt åndeligt menneske et Kristus menneske. Vi lever ikke mere, som Paulus skriver i Gal. 2-20, men Kristus lever nu i os.


Men der hører mere med i at være en Ekklesia menighed:

Apostlenes gerninger .2-38 Peter sagde til dem. Omvend jer, Lad jer døbe, hver i sær i Jesu Kristi navn, til jeres synders tilgivelse, så skal I få Den Hellige Ånd som en gave.


Den gave Peter her omtaler er den gave, som han selv og disciplene lige havde fået. Nemlig Helligåndens dåb med tunger, som tegn. Altså man må fødes på ny og begraves i dåben og så blive døbt med Helligånden. Apostlenes gerninger 10 44-48 Endnu mens Peter talte sådan, faldt Den Hellige Ånd på dem alle, som hørte Ordet. Vers 46 De der stod rundt omkring hørte dem tale i tunger og prise Gud.


Derefter lod Peter dem døbe i Jesu Kristi navn. De blev begravet i dåbens vand. Ikke alle troende er døbt med Helligånden, det var de heller ikke på apostlenes tid. Men det er nødvendig for, at vokse op til den menighed, som Jesus bygger. Paulus fortæller: apostlens gerninger 19.1-6. Der traf han nogle disciple(elever) og spurgte dem. Fik I Den Hellige Ånd da I kom til troen? De svarede. Vi har ikke engang hørt at det er en Hellig Ånd. Han spurgte dem igen om med hvilken dåb blev i da døbte? De svarede med Johannes dåb. Da sagde Paulus. Johannes døbte med omvendelses dåb, og sagde til folket, de skulle tro på Ham der kom efter ham, det vil sige Jesus. Da de hørte det lod de sig døbe i Herren Jesu navn. Og da Paulus lagde hænderne på de, kom Den Hellige Ånd over dem, og de talt i nye tunger og profeterede.


Beviset på, at de blev døbt med Helligånden var at de talte i tunger og profeterede. Har vi nogensinde hørt at et spædbarn ved barnedåben taler i tunger og profeterer?Selvom de siger at både genfødselsånden og Hellig -åndsdåben gives dem i barnedåben?


Her er nogle skriftsteder til studium:

Mattæus.3-11 - Mark.1-8 - Luk.3-16 - Joh.1-33 _ Ap.1-5 og 11-16 og 1-8.


Men der hører mere til for, at være den Ekklesia menighed, som Jesus bygger:


1 Korinther.12 1og 4 og 7-10 resten kan i selv læse.

Med hensyn til de Åndelige gaver brødre, vil jeg ikke i skal være uvidende. Der er forskellige nådegaver, men Ånden er den samme. Og Åndsåbenbarelser gives den enkelte til fælles gavn. En gives der nemlig ved Ånden at tale med visdom, en anden at tale kundskab ifølge samme Ånd. En gives der tro ved samme Ånd, en anden nådegave til at helbrede, ved den ene Ånd, at udføre mirakler, en anden at profetere. En anden at bedømme ånderne. En anden forskellig slags tungetale, og en anden at udlægge/tolke tungetalen.


Alt dette, disse gaver er en følge af Helligåndens dåb.

Der hvor Helligåndens dåb ikke forkyndes og praktiseres, der findes ikke disse gaver i menigheden.

Det er ikke et spørgsmål om, at en enkelt i en menighed er døbt med Ånden og praktiserer en gave.

Nej her tales om, at hele menigheden er fyldt af disse gaver.


1 Korinther 14,26 Hvad følger nu her af brødre? Når i kommer sammen, har enhver af jer en salme, eller en belæring,,eller en åbenbaring, eller tungetale, eller en udlægning/tolkning. Lad det ske på den måde at det virker til opbyggelse.


Men dette r meget mere at få.

Gud styrer sin menighed, sine tjener.

Gud styrer sin menighed igennem sine tjenester: Efeser 4.11-13. Han gav os nogle som apostle, andre som evangelister, andre som hyrder og lærer, for at gøre de hellige fuldt ud beredte til deres tjeneste gering, at opbygge Kristi legeme, indtil vi alle når frem til at være èt i troen på erkendelsen af Guds Søn. Til mandsmodenhed, så vi kam rumme Kristi fylde.


De fem tjenester er Guds gave til hans kirke Eklessia, som også er hans eget legeme med ham selv, som hoved.


De fem tjenester skal føre kirken frem til fuld modenhed da den kan rumme hele Kristi fylde.


Dertil hører, at vi er kommet ind i vores tjenestegerning.


Der er altså en tjenestegerning for den enkelte.


For mig ingen tvivl om at det betyder, at den enkelte tjener i Helligåndens salvelse med de

Åndsgaver, som Helligånden har rustet den enkelte med.


Tjenesterne har til opgave, at vejlede og opdrage den enkelte til vækst.

Men vil vi ikke tage imod Guds tegning om, hvad en menighed er, så er vi ikke den menighed, som Jesus ville bygge.


Som jeg indledte med så var Laodikæa ikke mere hans menighed. Jesus stod udenfor døren.

De havde selv overtaget styringen ved demokrati i menigheden og afsat Teokratiet.


Gudsstyret ved sine fem tjenestegerninger.


Enhver forsamling er ikke Jesu menighed.


Laodikæa menigheden mente, at de var rige og stod lige midt i Guds velsignelse. Men Jesus ville udspy dem af sin mund. Det betyder egentlig bogstavelig, at han ville brække sig over dem.

Kære brødre og søstre, lad os rette ind efter Guds tegning, som han her åbenbaret os det i skriften.

Lad os ikke være en Laodikæa menighed, men en Filadelfia menighed, som omtales i Åbenbaringen. 3 7-13

Åbenbaringen .3-8 Jeg kender dine gerninger. Se! Jeg har stillet dig foran en åben dør, som ingen kan lukke. Vel er din kraft kun lille, men du har holdt fats ved Mit Ord og ikke fornægtet mit navn.


Der kan også stå: vel er du kun en lille svag menighed.

Vers 11 Jeg kommer snart, hold fast ved det du har, for at ingen skal tage din sejrskrans/krone.


Det er den menighed, som skal bortrykkes før trængslen.


Filadelfia betyder:

Broderkærlighed.

Så studer denne menighed.

Kære broder og søster søg hen til de tjenere, som har denne åbenbarelse, som jeg her har åbenbaret for jer.


Lad os ikke være Guds modstandere og kloge i egne tanker og føle os rige i os selv, men være ydmyge og tage imod belæring af Helligåndens åbenbarelse om, hvordan Jesu menighed skal se ud og lad os praktiserer det.

Altså:

Født på ny, begraves i rigelig vand, døbt med Helligånden med tunger som tegn, fungerer i Helligåndens gaver og ledes og opbygges af de fem tjenester indtil vi når frem til hele Kristi fylde.


GUD HJÆLP OS!

Det er ikke den store vækkelses menighed, men en lille svag menighed Jesus henter.

Laodikæa menigheden bliver snare en "stor" menighed der føler sig rig og mægtig.

amen